eISSN:2148-0710 - pISSN:1301-6229 English
Anasayfa  |  Künye   |  Haberler  |  İletişim

Menü

Hızlı Erişim







BEDİÜZZAMAN SAİD NURSİ’NİN OSMANLI DÖNEMİNDE BİR ADI NEDEN SAİD-İ KÜRDİ?
(Why was Bediüzzaman Said Nursi also Called as Sa‘îd-i Kürdî in Ottoman Period? )

Yazar : Murat Sarıcık    
Türü : Telif
Baskı Yılı : 21
Sayı : 72
Sayfa : 163-194


Özet
İslam tarihi ve kültürü ile ilgili kaynaklarda ırka nisbet edilen isimlere çokça rastlanır. Kişi ülkesine, bölgesine, devletine, doğduğu yerleşim merkezine, dedelerine ve babalarına, yakın ırk ve kabileye, dine, bir mezhebe, tarikata ve benzerlerine nispet edilmektedirler. Kişinin sanatı, kölelikten azatlayanı da isminin mensubiyetinde görülebilir. Irk bildiren mensubiyetler dil kaideleri açısından tavsif ettikleri isimlerin sıfatlarıdır. Hz. Peygamber (a.s.v.) başta olmak üzere hemen hemen bütün sahabelerin bir ırka nisbetini bildiren ırkî nisbeleri vardır. Bu gelenek İslam kültüründe daha sonraları da devam etmiştir. Kur'ân-ı Hakîm; teâvün ve teârüf için insanların millet millet, kabile kabile yaratıldıklarını açıklar.1 Hatta bazı fıkhî emir ve sebeplerle İslam’da İslamiyet'te soyu inkâr yasak ve büyük günahtır.2 İsmi ırka, kabileye ve diğer şeylere nisbet etmek dince mahzurlu görülmez. Kişi; Arabî, Türkî, Kürdî, Rumî, Türkmanî, Mısrî, Habeşî ve Farisî gibi ırki mensubiyetlerle anı- labilir. Hz. Peygamber (a.s.v.) de zaman zaman ırkı ve kabilesinden söz etti. Rasulullah, “Ben Hâşimîyim” diyebiliyorsa, kişi yeri gelince ırkını ve soyunu açıklayabilir ve adını ırkına nisbetle anabilir. Osmanlı dönemi tarih ve tercüme-i hâl kitaplarında da ırkla ilgili veya ilgili olmayan nisbetlerin kullanıldığı görülür. Bediüzzaman Said Nursi, gençliğinden itibaren hayatının hiçbir devresinde ırkçılığa sıcak bakmadı. Osmanlı dönemi hayatında onun adı da Kürdî lakabıyla anıldı. Bu, Osmanlı dönemi eserlerinde, gazete yazılarında, devletin resmî belgelerinde de yer aldı. Bediüzzaman Osmanlı döneminde ayrıca o; Kürd Hoca,3 Bediüzzaman Sa‘îd-i Kürdî4 Said-i Kürdî, Bediüzzaman Sa‘îd-i Kürdî Efendi, Bediüzzaman Molla Sa‘îd-i Kürdi, Kürdî Said, Bediüzzamân-ı Kürdî, Kürd Said Efendi, Bediüzzamân-ı Kürdî, Sa‘îd Nursî, Bediüzzaman, Bediüzzaman Sa‘îd, Said Efendi, Molla Sa‘id Bediüzzaman” gibi adlarla anıldı.5 Makalede, konunun iyi anlaşılması bakımından önce kısa da olsa Osmanlı döneminde adları ırka nisbet üzerinde durulurken, sonra Bediüzzaman’ın ırkî nisbetleri konusu irdelenir.

Anahtar Kelimeler
Osmanlı, Irkçılık, Nursi, Arabî, Türkî, Kürdî.

Abstract
Names with nisbah are common in sources relating the history and culture of Islam. A person is attributed to his country, region, state, place of birth, father and grandfather, close race and tribe, religion, sect, etc. His vocation and also the person who sets him from slavery can be seen in his nisbah. Racial nisbahs are adjectives of the names that they define from the point of language rules. All the companions and especially the Prophet Muhammad had racial nisbahs. This tradition has göne on afterwards. The Holy Quran states that God made us peoples and tribes that we may know and help each other. Denying one’s family is also banned and it is a big sin in Islam according to Islamic orders and reasons. A name’s nisbah to race, tribe and other things are not objected by the religion. A person can be attributed with nisbahs and titles such as Arabî, Türkî, Kürdî, Rumî, Türkmânî, Mısrî, Habeşî and Farisî. Prophet Muhammed sometimes mentioned his race and tribe. If he could have said that he was Hashimi, he could state his race and mentioned his name with his nisbah. It is seen in Ottoman history and biographical books that racial or non-racial nisbahs are used. Bediuzzaman Said Nursi never approved of racism since his youth. His name was called with his nisbah “Kurdi” in his life in Ottoman period. This nisbah was also seen in Ottoman period works, newspaper articles and official documents. Bediuzzaman was also called as “Kürd Hoca, Bediüzzaman Sa‘id-i Kürdî, Bediüzzaman Sa‘id-i Kürdî Efendi, Bediüzzaman Molla Sa‘îd-i Kürdi, Kürdî Said, Bediüzzaman-ı Kürdî, Kürd Sa‘îd Efendi, Bediüzzamân-ı Kürdî, Sa‘îd Nursi, Bediüzzaman, Bediüzzaman Sa‘îd, Sa‘îd Efendi, Molla Sa‘îd and Molla Sa‘îd Bediüzzaman”. In order for the subject to be understood well, Ottoman period racial nisbahs are shortly mentioned and then Bediuzzman’s racial nisbahs are studied in the article.

Keywords
Ottoman, Racism, Nursi, Arabî, Türkî, Kürdî.

Gelişmiş Arama


Duyurular

    Yayın Kabulü

    Dergimizin 73 ve 74. sayıları için makale kabulü son tarihi 20.03.2018'dir.

    EKEV Akademi Dergisi 72. sayısı yayındadır.

    ÇALIŞMALARINIZLA İLGİLİ İSTEK VE SORULARINIZI, SADECE dergi@ekevakademi.org ADRESİNDEN E-POSTA OLARAK YA DA MAKALE TAKİP SİSTEMİ ÜZERİNDEN MESAJ YOLUYLA İLETİNİZ.

    EKEV AKADEMİ DERGİSİ'NE GÖNDERİLEN ÇALIŞMALAR EDİTÖR ONAYI ALINMADAN GERİ ÇEKİLEMEZ VE BAŞKA BİR DERGİDE YAYIMLANAMAZ. GÖNDERDİĞİNİZ ÇALIŞMALARIN TELİF HAKKI DERGİYE AİT OLUP AKSİ DURUMDA OLUŞABİLECEK SORUNLARDAN YAZAR SORUMLUDUR.

    DERGİMİZDE YAYIMLANAN MAKALELERİNİÇERİĞİNDEN VE İÇERİĞİNDE YER ALAN İFADELERDEN MAKALE YAZAR/YAZARLARI SORUMLUDUR.

    Yazı gönderme ve kabul işlemleri artık sitemizdeki menüden ulaşılabilen Makale Takip Sistemi vasıtasıyla online olarak gerçekleştirilmektedir.Yazarlarımız Makale Takip Sistemi'ne üye olup üyelik onay işleminden sonra yazılarını Sistem üzerinden gönderebilmektedir.

    UYARI!! LÜTFEN GÖNDERECEĞİNİZ MAKALELERİ YAZIM VE YAYIN KURALLARIMIZA GÖRE YENİDEN GÖZDEN GEÇİREREK GÖNDERİNİZ.



Adres :
Telefon : Faks :
Eposta :dergi@ekevakademi.org

Web Yazılım & Programlama Han Yazılım Bilişim Hizmetleri